Misterioasele linii preistorice din Malta

Misterioasele linii preistorice din Malta

Insulele Malta și Gozo din arhipelagul maltez sunt marcate cu sute, dacă nu mii, de linii paralele aparent tăiate adânc în piatră. Aceste șanțuri străvechi i-au nedumerit pe experți de secole. Unele dintre urmele ciudate se cufundă în mod deliberat de pe stânci sau continuă de pe uscat și în ocean. Cine a făcut aceste enigmatice trasee pentru cărucioare și de ce?

Urmele sunt săpate în stâncă, străbătând insulele, în special la Misrah Ghar il-Kbir, un sit preistoric de stâncă din Malta. La fel ca impresionantele linii Nazca din Peru sau cercurile gigantice de piatră din Orientul Mijlociu, natura misterioasă a urmelor i-a derutat pe cercetători de ani de zile. Cu toate acestea, spre deosebire de marcajele deșertului făcute pentru ceremonial sau pentru un scop direcționat divin, așa-numitele trasee de cărucior” ale Maltei sunt considerate a fi indicii de transport sau industrie – căile ferate ale lumii antice.

Numite trasee de cărucioare din cauza asemănării lor cu urmele lăsate de cărucioare, nu se știe sigur cum sau de ce au fost făcute. Aceste șanțuri în mod clar create de om sunt canale duble, șanțuri paralele gravate în roca de bază de calcar a insulelor. Canalele măsoară aproximativ opt până la 15 centimetri adâncime, dar pot fi până la 60 de centimetri . Lățimea dintre șine se extinde la aproximativ 140 de centimetri , dar nu în toate cazurile. Urmele măsurate la situl San Gwann din Malta au o adâncime de jumătate de metru, ceea ce le face cele mai adânci găsite.

Misterioasele linii preistorice din Malta

Dacă este corect, „pare imposibil ca orice vehicul – cu sanie sau cu roți – să poată fi târât de-a lungul lor, deoarece platforma/osia ar trebui să aibă peste 1 sau 2 metri înălțime”, notează un articol al CartRutsMalta.com

Unele dintre șanțuri sunt înguste și adânci, pătrate ca și cum ar fi tăiate cu unelte, în timp ce altele sunt largi, în formă de V și puțin adânci, ca și cum ar fi uzate de timp și de utilizare. Indică acest lucru vehicule diferite pentru utilizări diferite sau înseamnă pur și simplu că șanțurile au fost uzate diferit de vreme?

Scopul șanțurilor pare să sfideze explicația, deoarece unele piste călătoresc în mod surprinzător direct de pe marginile stâncilor sau în sus și în jos pe creste abrupte, iar unele chiar pleacă de pe insulă și în mare, continuând sub apă.

Misterioasele linii preistorice din Malta

Șanțurile sunt atât de răspândite la Misrah Ghar il-Kbir încât locația a fost poreclit „Clapham Junction” (Intersecția Clapham ) de către un englez pe nume David Trump. Șanțurile de acolo sunt atât de numeroase și par să provoace un astfel de blocaj în trafic încât seamănă cu rețeaua complexă de șine găsită în curtea aglomerată de comutare a gării din Londra, Anglia.

Tipuri similare de urme pot fi găsite în Italia, Grecia, Turcia, Spania, Franța și Germania, dar nu au aceleași origini și au fost create în scopuri diferite și cunoscute. Unele dintre aceste căi au fost construite intenționat cu zidărie, iar unele dintre modele au fost cauzate de eroziunea naturală . Aceste diferențe fac traseele din Malta unice în lume.

Arheologii presupun că rutele din Malta au fost făcute prin folosirea repetată a cărucioarelor, derapelor sau săniilor (pe roți sau tălpici ) parcurgând același traseu de-a lungul deceniilor sau secolelor. Se crede că bunurile au fost transportate folosind acest sistem. Alții se întreabă dacă canalele deliberate au fost un sistem de irigare preistoric care se întindea peste insule. O teorie mai puțin acceptată sugerează că liniile au servit unui scop astronomic.

Misterioasele linii preistorice din Malta

O complicație suplimentară este modul în care au fost mutate cărucioarele. Dacă animalele ar fi fost folosite pentru a trage căruțele, amprentele lor ar putea fi evidente între sau în afara canelurilor paralele, dar nu există dovezi în acest sens. Unii cercetători își imaginează că aceste căruțe au fost trase sau împinse de oameni.

Se speculează că liniile au fost lăsate de noii coloniști care au venit în Malta din Sicilia la începutul epocii bronzului, în jurul anului 2000 î.Hr. Cu toate acestea, arheologul maltez Anthony Bonanno teoretizează că rutele sunt construcții feniciene, care le-ar data din secolul al VII-lea î.Hr.

Liniile misterioase sunt legate de unii cercetători de templele uimitoare din Malta. Se crede că urmele ar putea fi dovezile rămase ale modului în care au fost construite templele. S-ar putea ca săniile să fi fost folosite pentru a transporta piatră grea din carieră de departe la locurile templului?

Templele din Malta și Gozo sunt renumite în întreaga lume. Cele peste 30 de complexe și structuri de temple din piatră datează între 5500 și 2500 î.Hr. Se spune că sunt cele mai vechi monumente libere cunoscute din lume, mai vechi decât Stonehenge și piramidele Egiptului.

Un scenariu propus include ideea că șanțurile pentru cărucioare au fost create în această perioadă a templului, deoarece solul vegetal a fost transportat către și dinspre locuri pentru a crea câmpuri în apropiere pentru cultivarea culturilor.

Arheologul Anthony Bonanno crede că șanțurile sunt, fără îndoială, asociate cu templele. El citează grupul de piste din zona Buskett, care trece pe lângă cea mai mare și mai importantă carieră din Malta. Bonanno presupune că acestea erau destinate să transporte blocuri uriașe de construcții de la carieră la un drum în antichitate.

Traseele nu par să aibă puncte evidente de pornire sau de sfârșit la templele megalitice din Malta, așa că aceasta rămâne doar o teorie pentru moment.

Misterioasele linii preistorice din Malta
Alte exemple de trasee pentru cărucioare care arată aspecte suplimentare ale morfologiei și contextului peisajului. A: șanțuri pe o pantă relativ abruptă la San Pawl tat-Tarġa, Naxxar. Rețineți că pista dreaptă intră în mod repetat în goluri de sol B: joncțiunea a două șanțuri adânci, cu fund plat, la Misraħ Għar il-Kbir  C: șanțuri paralele puțin adânci pe teren mai plat la Misraħ Għar il-Kbir.

Nu s-a dovedit că toate șanțurile au fost cauzate chiar de sarcini grele. Un număr de șanțuri par să fie atât de perfecte încât ar fi putut fi tăiate manual. Autorul și jurnalistul Graham Hancock scrie: „Este sigur, de asemenea, că nu au fost pur și simplu uzate în calcarul dur de trecerea roților cărucioarelor de-a lungul perioadelor de secole, așa cum mulți au teoretizat greșit; dimpotrivă, nu există nicio dovadă că roțile de căruță au circulat vreodată în aceste șanțuri – care au fost inițial săpate din roca de bază cu ajutorul unor unelte”, în cartea sa „Underworld: The Mysterious Origins of Civilization”.

Cercetările continuă să arunce lumină asupra vechimii, formării și utilizărilor potențiale ale traseelor pentru cărucioare. Un studiu privind variabilitatea morfologică a șanțurilor de cărucior” malteze și implicațiile sale, publicat în 2022, a evaluat formele șanțurilor de cărucior, pentru a ne ajuta să le înțelegem mai bine. Dacă sunt din vremuri diferite sau au utilizări diferite, s-ar putea să apară în formele lor. Cercetarea a constatat că șanțurile pentru cărucioare sunt destul de asemănătoare ca lățime și adâncime, sugerând că sunt de aceeași vârstă și utilizate în același mod. Dar a afirmat că avem nevoie de definiții mai clare, în special pentru măsurători, deoarece acestea nu sunt luate în același mod ca și în cazul căilor ferate. Schimbările în formele șanțurilor indică o mulțime de utilizări sau procese precum dizolvarea calcarului, dându-ne indicii despre cum s-au format.

Rămân atât de multe întrebări în jurul enigmaticelor trasee de căruță ale Maltei. Canalele au jucat, evident, un scop important în viața oamenilor antici care au trăit acolo, dar semnificația lor și rolul pe care l-au jucat s-ar putea să nu se cunoască niciodată – răspunsurile au devenit un secret pierdut în timp.

Facebook Comments Box
Visited 2 times, 1 visit(s) today
Back To Top