Crucea de pe Caraiman, unul dintre cele mai faimoase monumente din România, deține mai multe superlative naționale și internaționale.
Crucea a fost construită între 1926 și 1928, la baza Vârfului Caraiman din Munții Bucegi, în memoria soldaților care au murit în timpul Primului Război Mondial. Crucea de pe Caraiman a devenit unul dintre cele mai importante simboluri de pe Valea Prahovei, dar și un simbol național.
1. Cea mai înaltă cruce din lume situată în vârful unui munte
În 2014, Crucea de pe Caraiman a fost inclusă în Guinness World Records, fiind cea mai înaltă cruce din lume (39,3 metri) situată în vârful unui munte, la o altitudine de 2.291 metri.
2. Cea mai înaltă structură din oțel situată într-o zonă montană
La inaugurarea din 1928, Crucea de pe Caraiman era cea mai înaltă structură din oțel situată într-o zonă montană. Din punct de vedere al ingineriei și al simbolismului, Crucea a fost comparată cu Turnul Eiffel, Statuia Libertății sau Cristos Mântuitorul din Rio de Janeiro.
3. Construită la inițiativa Regelui Ferdinand I și a Reginei Maria
Crucea a fost construită la inițiativa Regelui Ferdinand I și a Reginei Maria între 1926 și 1928, astfel încât să fie văzută de la o distanță cât mai mare cu putință.Astfel, a fost ales al doilea vârf al Caraimanului (la altitudinea de 2.291 metri) pentru că avea o vizibilitate mai bună în apropiere de platou.
4. Denumirea Crucii de pe Caraiman
Deși cea mai comună denumire în documentele oficiale este Crucea Eroilor de pe Muntele Caraiman, denumirea Crucea de pe Caraiman a fost folosită încă din 1933.
5. Un proiect 100% românesc
Designul și implementarea întregului monument au fost 100% românești. Întregul proiect a fost coordonat de arhitecții români George Cristinel și Constantin Procopiu.
6. Un element compozițional important al Crucii de pe Caraiman
Un element compozițional important al Crucii este simetria care guvernează soluția arhitecturală, existând atât vertical cât și orizontal. Crucea de pe Caraiman a fost construită din oțel, având o înălțime generală de 39,3 metri și întinderea brațelor de aproximativ 15 metri.
7. Crucea de pe Caraiman a fost amplasată direct în rocă
Inițial, Crucea de pe Caraiman a fost amplasată direct în rocă, iar piedestalul a fost construit după inagurare, în 1930. Totodată, Crucea găzduia un generator electric, care alimenta 120 de becuri de 500 wați distribuite de-a lungul perimetrului monumentului.
8. Cum a fost construită Crucea de pe Caraiman?
Fondurile necesare pentru construirea monumentului au provenit din numeroase surse și donații de la companii private și instituții de stat. Uneltele, componentele din lemn și metal, precum și alte materiale, au fost transportate cu trenul până la stația din Bușteni. De acolo, unele materiale au fost transportate cu funicularul Fabricii de Hârtie Bușteni și care trase de boi. Din cauza drumului accidentat, a durat în jur de două săptămâni pentru ca un transport să ajungă până la locul monumentului.
9. Ce ar fi vrut comuniștii să construiască în locul Crucii de pe Caraiman?
Crucea de pe Caraiman a fost luminată de Sfânta Maria Mare, la data de 15 august, până când au ajuns la putere comuniștii în 1948. În timpul regimului comunist, monumentul era în pericol, existând zvonuri că brațele vor fi tăiate și va fi instalată o stea roșie pe coloană.
10. Crucea poate fi văzută de la zeci de kilometri depărtare
În 1939, Crucea de pe Caraiman a fost conectată la rețeaua electrică națională. Momentan, Crucea este iluminată de 300 de becuri de 500 wați fiecare și poate fi văzută de la zeci de kilometri depărtare.